Plea in favour of the adoption of grown-up animals

Why is it so difficult to find a new home for adult animals ? It’s a real question. Because especially when they are placed in host families, there are many advantages with regard to babies… Fewer stupidities and also a stronger link because they often knew the worst! What’s your opinion ? Perhap’s could you help us to improve those bad results…

Salut Christine,
tu peut voir les photos sur le lien
http://chatsduquercy.fr/chats-du-quercy-et-comment-nous-aider/chats-du-quercy-parrainer/
mais ce n’est pas pareil que la visiter et ça serait avec plaisir à te voir!

Nous avons eu les chats dans nos familles d’accueils et ce n’est pas que au moment que ils sont dans notre centre d’adoption que les gens qui viens de voir, les adopte.
Bon chance Christine et surtout Bon courage!

Oui Lynn, ce fonctionnement est très satisfaisant et je le trouve très bien. Ce que j’ai oublié de dire à propos de notre système de familles d’accueil, à l’ADAP, c’est qu’il est couplé avec un forum dans lequel chaque animal hébergé a son topic, avec, régulièrement, des nouvelles, des photos et des avis de la famille d’accueil sur le comportement ou les évolution de l’animal. Du coup, en consultant le forum dans les rubriques animaux à placer, l’on connaît chaque “élément” en détail et, bien qu’il soit souvent un peu âgé, on a peu de “chances” de se tromper.
Ce que je trouve très intéressant avec ce type de discussions c’est aussi de voir comment chaque organisme de protection trouve à répondre à la misère animale. Et c’est toujours très enrichissant de voir ailleurs et de se serrer les coudes. Il me tarde de venir visiter vos installations et voir vos protégés. Mais comme je l’ai souvent souligné, je me régale déjà énormément à la consultation des magnifiques photos de votre site !
Avec ce topic, cela dit, je cherchais aussi à toucher ceux, tous ceux, qui ont perdu leur animal. Comment font-ils après ? Vers qui se tournent-ils ?

Just reading your reply Christine, the big advantage we point out for any adult cat is that we can see immeadiately their character, they are neutered and in as good health as we can know so they are ‘ready to go’ whereas kittens take a lot of time and more effort.
If the cat is in a foster family, they never get seen by visiting public so are always passed by. We try to give people the opportunity of seeing all our cats at one time so that they can see for themselves the pluses and minuses.

It is never easy Christine but we are currently placing Adult cats in enclosures next to kittens and really pushing the virtues and advantages of having an adult and this is working!
Only this afternoon we were able to rehome an adult who has stress issues in the enclosures, even though we do our best to keep them entertained etc, this appealed to the adopting couple who are very cat wise and up for the challenge!
We have to employ our best marketing skills to get the best outcome for our cats.

Permettez-moi de répondre en français. Pour commencer, vous avez complètement raison sur le premier point : mieux vaut ne pas prendre d’animal lorsqu’on estime ne pas avoir ce qu’il faut (temps, place…) pour le rendre heureux ! C’est vrai qu’on prend un animal pour le rendre heureux et pas parce qu’il est mignon.
Sur le deuxième point, je ne parlais pas forcément d’animal vieux mais de chiens ou chats de 10/11 mois ou de 2/3 ans. Tout ce que vous dites est exact (d’ailleurs, on pourrait faire le parallèle avec les hommes (= êtres humains) dans le cadre de la relation de travail : plus le salarié est jeune plus il est malléable !!!). D’un autre côté, le risque est moindre avec la famille d’accueil car elle peut vous parler de l’animal, vous dire quels sont ses “points forts” et “faibles”. Et d’autant plus librement qu’elle n’est pas là pour le “placer” à tout prix : cela ne sert en effet à rien de raconter des histoires car l’adoptant comprendra vite et l’animal reviendra à la case de départ…
C’est en tout cas un sujet bien difficile. Et ce serait si simple si l’on trouvait moins de puppies et autres sur le marché privé !!!

I know how hard it is to place adult animals in a new home and hate the fact that people breed so many puppies etc when there are so many unwanted animals out there. I would love to help by being a foster carer for older dogs/cats in the future but working 6 days a week at the moment and no space for lots of pets at the moment it’ll have to wait until we move to a bigger place and finish our project.

As to your question:

I think that baby animals are seen as cuter and easier to train them as you want them to behave. Also think you feel you could sell them on quite easily if they didn’t fit in with your lifestyle without being too much of an ordeal for the animal seeing as they’re so young.

Older animals are seen as more stuck in their ways and maybe will find it hard to fit into your lifestyle - and if they don’t fit in, how can you reject them when they’ve already been through enough - people don’t like to risk it. Also possibly more costly vets bills over the years because as they age they’ll need more care. They are also closer to the end of their lives so adopting older animals means you’ll have more pet deaths more often - always very harrowing.

Just an idea but I think if there was a way of trying out an older animal for a agreed period with no guilt factor if they didn’t gel with the animal then maybe more people would take on the “risk” of an older pet. Maybe help with organising deals for insurance for vet bills could be useful to put people’s minds at rest.